Dnes je: Meniny má:
 
 
Aktuality
Historia
Technika
Súťažné výsledky
Fotogaléria
Video
Fórum
Plameň
Pohárová súťaž KA
2% z dane
Výbor DHZ
Kontakt
Linky
 
 
THHL

 
Technika - Športová PS12 s obsahom 1,9 KAT-KA
 
Úvod
Kúpa prvej športovej PS12 v roku 2006 nebola šťastná. Nemenovaní zástupcovia istého DHZ nám ju predávali ako mašinu vyššieho obsahu. Keď sa nám po prvých tréningoch a súťažiach nezdala v zime sme ju rozobrali a zistili, že skutočnosť je niekde inde. Žiaľ v tej dobe sa nám nepodarilo túto vec uspokojivo vyriešiť a tak sme začali snívať sen o novom výkonnejšom stroji. Poučili sme sa z minulosti a rozhodli sa dať dokopy nový stroj. Žiaľ nemali sme financie ani potrebné časti z ktorých by športová mašina vznikla a tak začala dlhá púť s nejasným koncom.
 
Časť 1 - Sklamania (roky 2006-2007)
Ľudia väčšinou čakajú, že pomoc príde z vonka. V našom prípade to boli prevažne očakávania o pomoci od predstaviteľov mesta. Žiaľ aj keď mnoho krát nám bola pomoc prisľúbená nikdy nedošlo k jej realizácií. Treba si však priznať, že chyba bola obojstranná. My sme nemali skúsenosti ani čas na to, aby sme neustále tlačili na správne miesta. No a na meste často krát riešili dôležitejšie veci ako pomoc malej skupine ľudí stojacej za DHZ. Nevzdali sme to a neostali sme iba pri očakávaní pomoci. Začali sme hľadať spôsob ako by sme si vedeli pomôcť sami.

Časť 2 - Šťastná náhoda (rok 2007/2008)
K postaveniu novej športovej mašiny nám okrem financií chýbali aj základné časti z ktorých by sme ju zložili. Srdcom športovej striekačky je motor. K tomu nášmu sme prišli  šťastnou náhodou. Ako mladí ľudia sme často krát trávili čas na rôznych akciách. V tomto prípade to myslím bola oslava Silvestra na chate v oblasti Sebechleby - Mladá Hora. Viac sme pili ako jedli a tak mi raz bolo treba odbehnúť :). Pri tejto činnosti som si všimol starú hrdzavú škodu 1203 a hneď som v nej uvidel novú športovú mašinu. Moje znalosti v tom období boli také, že nestačí len nájsť starú 1203-ku, ale je aj potrebné zistiť aký motor má. Tj. vedel som, že sa vyrábali s motorom o obsahu 1,2 a motorom o obsahu 1,5. Zároveň moje poznatky boli také, že potrebujeme motor s obsahom 1,5. Začal som okolo nej krúžiť ako sup a postupne skúšal otvárať všetky dvere, okná ktoré mala. Dvere boli zamknuté a okná som otvoriť nedokázal. Prišiel teda rad na predný a zadný kufor. Ani tie však neboli otvorené. Na jednej strane som na dosah srdce športovej mašiny. Na strane druhej som však nevedel či vôbec v starej hrdzavej 1203-ke je. V prípade, že motor má, aký obsah bude mať? V tom okamihu som si všimol nápis TAZ 1500 KAT. Boli sme o krok bližšie k splneniu prvej časti sna. Pokiaľ v nej bude motor, tak bude mať s najväčšou pravdepodobnosťou potrebné parametre. Na spomenutej akcií sa nám podarilo zisťiť, že jeden náš kamarát (Tibor Popálený) pozná majiteľa. Dohodli sme sa, že sa opýta či by nám motor, prípadne by celú 1203-ku nepredal.

Časť 3 - Kúpa a odvoz (rok 2008 - 1.2.2008)
Tibor splnil to čo sľúbil. Kontaktoval majiteľa a dohodol kúpu celej 1203-ky. Nastal problém ako ju doviesť do Krupiny? Aj tu nám Tibor pomohol oslovil kamaráta a ten zobral auto s vozíkom. Mohli sme vyraziť na prvú cestu za vysnívanou športovou mašinou. Aby sme pri kúpe neurobili nejakú ďalšiu chybu, zobrali sme na cestu aj Pištu Krajča. Jeho úlohou bolo kuknúť motor a potvrdiť nám zdanie, že je vhodný do športovej mašiny. Keď sme dorazili na miesto urobili sme obhliadku a následne obchod. Nastal problém ako dostať 1203-ku na vozík. Autom sa na dané miesto nedalo dostať. Po chvíli sme sa rozhodli, že ju k vozíku dotlačíme. Neviem kto bol ten smelý čo si do nej sadol no viem, že keď sa nám ju podarilo rozbehnúť dolu kopcom zistili sme, že jej nefungujú brzdy :). S tlačenia tak po chvíli bol boj ako ju ubrzdiť skôr ako do niečoho narazí. Našťastie sa nám ju podarilo zabrzdiť aj dostať na vozík. Urobili sme si pár fotiek pre históriu a odviezli sme ju do Krupiny. Tu sa jej dočasným domovom stal dvor rodinného domu patriaci rodine nášho kamaráta a člena DHZ Krupina - Dušna Vališa.
           Foto
Časť 4 - Vybranie motora (rok 2008 - február)
Aj keď sme okrem motora nič iné nemali naša počiatočná predstava bola taká, že mašinu urobíme do začiatku sezóny, prípadne do ligového kola, ktoré sa bude konať v Krupine. Preto sme sa rýchlo pustili do rozoberania 1203-ky a vybrania motora. V dňoch 11.2 a 12.2 sme postupne odmontovali všetko čo nám prekážalo v ceste za motorom. No a 14.2 bol slávnostný deň keď sme motor úspešne vybrali von. Túto etapu sme si pekne zdokumentovali a tak ak chcete vedieť ako prichádza motor na svet odporúčam kuknúť fotky k tejto časti.
           Foto
Časť 5 - Rozobranie motora (rok 2008 - február)
Po vybraní motora prišlo na rad jeho rozoberanie. Potrebovali sme sa dostať k čistému bloku tak, aby sme ho mohli dať upraviť. Mysleli sme si, že to zvládneme sami no postupne sme zistili, že rozobrať motor nie je také jednoduché ako sa na prvý pohľad zdá. Našťastie sa cestou z práce pri nás zastavil Pišta Krajč. Ten mal s touto činnosťou väčšie skúsenosti a tak sa nám aj za jeho pomoci počas troch večerov podarilo postupne motor rozobrať. Na fotkách je pekne vidieť, že na danú činnosť nebol pripravený. Motor rozoberá v slušivom oblečení :).
           Foto
Časť 6 - Motor na ceste do ČR (rok 2008 - apríl)
Všetko išlo pekne podľa plánu. Bol marec roku 2008 a spolu s bratom Robom sme sa vydali na cestu k pánovi Poláškovi. Na pána Poláška sme mali kontak od už spomenutého Pištu Krajča. Niesli sme mu motor na úpravu. Dostali sme sa však k bodu kde bol prvý krát potrebný väčší obnos peňazí. Teda ak odmyslím kúpu 1203-ky ktorá nás v tom čase vyšla na cca 5000,- Sk. U pána Poláška sme dávali vŕtať blok, kupovali sadu valcov, krúžky, piesty. Ďalej sme dávali brúsiť vačku, znižovať hlavu, upravovať kľukový hriadeľ. Kupovali sme výfuk a tesnenie pod hlavu. Na všetky tieto veci sme potrebovali cca 20 000 až 25 000,- Kč. Financie, ktoré chýbali som dával z vlastných našetrených peňazí. Plán bol taký, že postupne vybavíme nejakú pomoc, vyzbierame peniaze od sponzorov z 2% daní a požičané financie vyrovnáme. Cestou domov sme si zaspomínali na detské časy prežité v socializme. Zastavili sme sa v ZOO Zlín Lešná. V uvedenej ZOO sme boli ako deti vtedy to však ešte bola ZOO Gottwaldov Lešná.
           Foto
Časť 7 - Upratovanie (rok 2008 - apríl-jún)
Po vybratí motora ostala 1203-ka opustená na dvore u Dušana. To čo sme z nej potrebovali sme mali a nejako sme sa neponáhľali do jej odpratania. Pôvodne sme sľúbili, že na dvore bude iba chvíľu. Vyberieme z nej motor a zvyšok dáme do šrotu, aby sa nám nejaké financie vrátili. V apríli sme ju teda presťahovali k Andrejovi Dobisovi. Tu  sme ju postupne rozrezalirozobrali. Na začiatku júna sme ju odviezli do šrotu. Mali sme šťastie. Akurát bola doba expanzie výroby, čas pred celosvetovou krízou. Ekonomika bola hore a šrot sa vykupoval za vysoké ceny. Za šrot sme dostali o málo viac ako sme zaplatili za celú 1203-ku a tak sme v podstate motor zohnali zadarmo. Museli sme si len nájsť dostatok voľného času, aby sme 1203 doviezli, motor vybrali a rozobrali. Potom rozobrali aj zvyšok auta a zaviezli ho už do spomenutého šrotu.
           
Časť 8 - Návrat motora (rok 2008 - máj)
V máji roku 2008 sme ešte stihli ísť po motor. Nakoľko prvá cesta na mojej starej škodovke Favorit nebola nič moc tento krát sme si auto požičali od kamaráta. Aby nám na ceste bolo veselšie zobrali sme so sebou aj druhého brata s priateľkou. Žiaľ motor nebol zložený. Chýbali nám financie a zároveň pán Polášek nemal potrebný čas na zloženie stroja. Zobrali sme teda časti domov s vedomím, že nájdeme človeka, ktorý nám stroj dokončí. Prípadne zoženieme financie a do ČR sa ešte raz vrátime. V tejto dobe sme ani netušili, že do ČR sa dostaneme až v roku 2012. V roku 2008 sa mi podarilo ešte nakúpiť ostatné časti potrebné k zhotoveniu športovej mašiny. Okrem motora sme tak mali aj čerpadlo, rozvádzač, nádrž, rám a ďalšie potrebné časti.
           
Časť 9 - Znovu oživenie sna (rok 2012 - jún)
Písal sa rok 2012 z družstva DHZ Krupina, ktoré pred viac ako štyrmi rokmi kúpili 1203-ku už aktívne nepretekal ani jeden člen. Nahradilo nás mladé družstvo, ktoré podávalo pekné výkony. Nemali to však ľahké. V tej dobe mali ako jediné družstvo v lige mašinu o obsahu 1,6. Presne tú ktorú sme kupovali ešte v roku 2006. S takouto mašinou boli schopní na ligovej súťaži dosiahnuť čas 15,56s. Jeden krát sa dokonca dostali k zostreku pod 15s. Bola to doba keď som mal financie na dokončenie stroja, zároveň bolo vidieť, že nastupujúca generácia to berie svedomito a existuje možnosť dosiahnuť v budúcnosti úspech. Chalanom som dal prísľub, že keď so strojom o obsahu 1,6 dosiahnu čas pod 15s dokončím športovú mašinu. V skutočnosti som však oveľa skôr ako by sa im to podarilo riešil bez ich vedomia jej dokončenie. Chalani z Turčianskych Teplíc mi dohodili kontakt na pána Válka, ktorý im robil stroj. Oslovil som ho, pofotil to čo doma mám, poslal mail kde som mu popísal v akom stave je stroj. Poprosil ho či by nebol ochotný ho zložiť do ligovej súťaže, ktorú budeme v tom roku organizovať. Po pár vymenených mailoch a telefonátoch sme sa na dokončení stroja dohodli. Termín ešte nebol istý no isté už bolo, že v roku 2013 budeme v lige behať s konkurencie schopným strojom.
           Foto
Časť 10 - Motor na svojej druhej ceste do ČR (rok 2012 - 18.6.2012)
Pekne v tichosti som 18.6.2012 naložil do auta všetky veci, ktoré som mal doma. Boli to všetko, čo sa mi do tej doby podarilo na športovú mašinu zakúpiť a zohnať. Vyrazil som na cestu do Bartovic k Jirkovi Válkovi. Z Krupiny som vyrážal sám niekedy pred obedom. Do Bartovíc som prišiel okolo tretej po obede. Súradnice v navigačke ma však naviedli trochu mimo. Po pár telefonátoch som sa dostal na miesto. S pánom Válkom sme prešli veci, ktoré som doniesol. Dohodli sme sa na tom ako by mal stroj vypadať a prehodili pár viet o hasičskom športe. Po tom som sa už vybral na cestu domov, kde som dorazil po tme. V kufre auta už boli iba nepotrebné, resp. nepoužiteľné časti. Chalani stále nevedeli, že sa také niečo deje a pokúšali sa pokoriť hranicu 15 sekúnd.
           Foto
Časť 11 - Sen dokončený (rok 2012 - 27.7.2012)
Chcel som, aby bol stroj dokončený do našej pohárovej súťaže i keď Jirko Válek mal veľa práce a takýto termín mi na sto percent nevedel prisľúbiť. Do našej súťaže som ho chcel preto, že na začiatku tohto sna to tak malo byť, že v roku 2008 budeme mať na našej súťaži nový stroj. Vtedy sa to nepodarilo a viac ako štyri trvalo kým sa nám sen splní. Jirko mi síce termín nepotvrdil, ale urobil všetko preto, aby to tak bolo. V mojom srdci bola na jednej strane radosť, že nová generácia má konečne to čo nám chýbalo. Na strane druhej smútok z toho, že tento okamih prišiel neskoro. Prišiel v dobe, keď ľudia čo ho začali tvoriť už aktívne nebehali. Do Bartovíc som tento krát odchádzal aj s našimi nástupcami. Nevydržalo som neprezradiť im to, že nový stroj je na svete. 
           Foto
Poďakovanie na záver
I keď som mal tento príbeh o zrode našej hasičskej striekačky rozpísaný už dlhú dobu k jeho dokončeniu som sa dostal až v roku 2017. Podobne ako motor čakal niečo cez štyri roky, aby prvý krát zavrčal aj opísanie jeho príbehu zrelo dlho. Niektorí ľudia už boli medzi riadkami spomenutí no nepoďakoval som im a tak by som chcel na záver napísať také malé ďakovné zhrnutie.
- ďakujem Tiborovi Popálenému, za pomoc pri vybavení kúpy i odvozu 1203 do Krupiny.
- ďakujem chalanom z DHZ Krupina, ktorí si našli čas a 1203 rozobrali. Konkrétne Dušanovi Vališovi, Andrejovi Dobisovi, Marekovi Ližbetinovi, Robovi Jakubičkovi a ak som na niekoho zabudol a na fotkách nenašiel tak samozrejme ďakujem aj jemu.
- Ako tretiemu v poradí ďakujem Pištovi Krajčovi, ktorý nám pomáhal pri kontrole správnosti našej kúpy i pri rozoberaní motora na jednotlivé časti.
- ďakujem bratovi Robovi, ktorý so mnou na začiatku 2 krát otočil ČR, aby sme motor mohli odviesť i priviesť domov.
- ďakujem chalanom z Turčianských Teplíc. Konkrétne Peťovi Bujnovi, Dušanovi Karlovskému i Majovi Šipulovi, ktorí nám odporučili Jirka Válka a urobili také prvé kolo dohovorov medzi nami.
Za šieste samozrejme ďakujem Jirkovi Válkovi, ktorý sa do zmontovania našej rozrobenej mašiny dal. Ďakujem i zato, že to napriek návalu práce, ktorú mal stihol urobiť mašinu do našej súťaže.
- Jednu vec som na tejto stránke ešte nespomenul. Ďakujem Martinovi Krajčovi, ktorý vo veľmi krátkej dobe osviežil vonkajší vzhľad mašiny airbrush-ov. Tak, aby sme na domácej súťaži už mali stroj nakomplet nový.
Na záver ďakujem chalanom a dievčatám, ktorí mi po kúpe stroja svojimi výkonmi oplatili investíciu a každoročne úspešné reprezentujú DHZ Krupina.

Aj takto nejako môže vzniknúť športová mašina, keď sa nájde dobrá partia čo je ochotná obetovať svoj čas a financie pre niečo čo prináša radosť viacerým.
           Foto
 
Stránku tvorí Ladislav Jakubička, kontak: mail